Tur til Assevneset 3.juni 2018

Publisert av Lilly Kristine Berland den 17.10.22.

Referat fra Historielagets tur til Assevneset 3. juni 2018

Med 24 plussgrader i skyggen og steikende sol fra klar himmel var det godt gjort at så mange som 21 personer møtte opp til tur denne dagen. Svetten silte på flere av oss, og formann Alf –som ønsket velkommen – sa at vi annonserte vårtur, men dette blir nok mer sommertur!

Vi parkerte på parkeringsplassen i Tveitenbakken, og bevega oss ned til saga, der turleder Helge Tveten fortalte litt om den,
om fløting i Lilleelv og om historien på Tveiten gård – hans barndomsheim.

Videre gikk vi den gamle postveien til Plassen, der Helge også fortalte litt om stedet og noen av familiene som har bodd der.

Deretter kom vi til brua over Lilleelv. Rett nedenfor den har det også vært ei sag. Elva blir stor når det er flom, så Helge fortalte at det har vært bygd mange sager langs vassdraget, men mange av dem fikk kort levetid, p.g.a. at de ble tatt av flom.

Veien gikk videre opp bakken der den møter skogsbilveien fra Eikaas. Der ligger Dalen på venstre side. Dette er også en plass det har vært hus – en kan se rester av grunnmurene. Løypa til Granestua går også over Dalen.

I bunnen av den lange kleiva mot Assevvannet ligger Nebetrø – nok en gammel plass, men jeg tror ikke man kan se rester etter hus der.

Så var vi framme på Assevneset, og flere av damene ( i hvert fall de eldste!!!) reiv av seg klærne og hoppa i vannet. Det holdt nærmere 25 grader, så nedkjølinga hjalp bare ei lita stund. Men kaffe og litt niste smakte fortreffelig i skyggen.

På Assevneset har også vært bosetting, og en ser tydelige rester etter grunnmurer. Det er en idyllisk plass, og fam. Eikaas (Andreas Eikaas eier det nå)) har hogd og rydda der, og det er blitt laga ei lita sandstrand.

Området blir i perioder brukt som beite for sau En kan høre bilene på Librua, og det kommer nok en del fra den kanten opp hit på tur. Tidligere hørte stedet til Øyestad.

Turen tilbake gikk forbi Katthølen i enden av Blågestadvannet langs den nye veien over jordene mot Eikaas. Der gikk vi forbi Assev/Eigestø løa, hvor Helge kunne fortelle at vannet gikk helt inn i tidligere tider. En kunne ro hit.

Eikaas og Eigestøgårdene ligger nydelig til ved Blågestadvannet, og mellom dem går det en gammel, litt gjengrodd vei til venstre. Der tok vi av og kom til Kittelsplass. Der vokste fam. Eikaas opp – altså Helges mor og hennes mange søsken. (Mange av dem omtalt i artikkelen om det gamle ungdomslaget i Myra i «Dei gav oss ein arv».)

Gjennomvåte av svette kom turdeltagerne seg til toppen av bakken, inn på den nye veien, og kunne se ned til parkeringa der bilene sto.

Dagens turleder: Helge Tveiten

Tusen takk for en fin tur!

Ref.EAa
Foto: Anders Adolf  og Torjus