Minnemarkering på frigjøringsdagen 8. mai 2014

Publisert av Lilly Kristine Berland den 20.10.22.

For 3. året på rad ble 8. mai en regnfull dag med kald nordavind. Også i år benyttet vi  Kirkestua til samlingen.
Nesheim musikk-korps innledet med en marsj og "Gud sign vår Konge god",  før nestleder i Historielaget, Odd Hesthag, ønsket de 40 fremmøtte velkommen. Korpset spilte to vers av "Ja vi elsker", og forsamlingen sang med.

Gerald Ottersland og Anders Haslestad, iført HV-uniformer, var flaggbærere. En overraskelse var to representanter, Sivert Svane og Roy Gjertsen, fra foreningen NVIO-Agder møtte opp og var med på seremonien.  I uniform og med hvert sitt faneflagg sto de sammen med våre flaggbærere. NVIO står for Norges Veteranforbund for Internasjonale Operasjoner.

Årets taler var Johanne Marie (Mia) Våje. Hun fortalte historien om sin bror. Gjeruld Ottersland, fra han reiste hjemmefra som førstereisgutt i 1939 - 19 år gammel, og til han 31. mars 1945 var ombord i et fly som styrtet på grunn av ising. Alle ombord  omkom. En gripende historie. Etter talen spilte korpset siste vers av "Ja vi elsker."

Vi tok så turen opp til bautaen på Kirkehaugen. Her leste Mia Våje opp navnene på de falne under 1. og 2. verdenskrig, til sammen 13 mann. Sonja Noddeland og Elsa Aanonsen la ned en rød rose for hver av de flane, mens våre flaggbærere og representantene fra NIVO sto æresvakt på hver sin side  med sine flagg. Vår prest, Jørgen Bjerga, spilte signalet "Bønn" på trompet til avslutning.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

I sammenheng med 8. mai seremonien hadde Historielaget og Moland Bygdekvinnelag gått sammen om å markere Grunnlovens 200 års jubileum (1814 - 2014). Alle ble invitert til Heimtun etter minnemarkeringen.

Her ble det servert kaffe og masse deilig hjembakt kake. I alt 68 personer ble ønsket velkommen av Historielagets leder, Sigurd Ledaal. Det ble sunget vers fra "No livnar det lunnar".

Jubileets taler var Stein Ørnhøy. Det ble et særdeles innholdsrikt foredrag om tiden før 1814, og omstendighetene om hvordan Grunnloven ble et faktum, og tiden fremover.
Han talte for en meget lydhør forsamling.

Markeringen ble avsluttet med blomsteroverrekkelse til Mia Våje og Stein Ørnhøy, og forsamlingen sang de siste vers av "No livnar det i lunnar".