Bokkomitéen på møte i Tvedestrand

Publisert av Lilly Kristine Berland den 13.10.22.

Bokkomité medlemmer fikk mange gode impulser under møte i Tvedestrand lørdag 28. september

Her har vi samlet fire sentrale personer som deltok i historisk møte i Tvedestrand lørdag 28. september.
Fra venstre ser vi forfatter og kåsør Thor Gotaas, de kjente skiløperne Aadne K. Mykland og Reidar Andreassen, og lederen for det hele Jan Kløvstad

Det hele begynte med et ”forrykende” kåseri av forfatteren Thor Gotaas, der han fortalte fra sin nye bok om fem-mila.
Forsamlingen fikk et inngående kjennskap til skigåing fra den spede begynnelse for lang tid tilbake og fram til i dag.
Mange navn ble nevnt, utstyr som ble benyttet, klær som ble brukt, hva slags mat som var best under konkurranser, skiutstyr, skismøring, togreiser til konkurranser og trening for å nevne noe.
Trening ble ofte sett på som unyttig tidsforbruk og ble ofte kombinert med hard tømmerhogst først på vinteren.
Gotaas er en fremragende foredragsholder som i tillegg til opplysninger om personer, årstall og tider,
krydret kåseriet med muntre historier knyttet til skimiljøet

Andre etasje i kafé Terna i Tvedestrand ble i minste laget til alle frammøtte.
Mange av disse benyttet anledningen til å spørre Godaas og våre lokale skiveteraner Aadne K. Mykland og Reidar Andreassen om forholdene i fem-mila før og nå. En ting er sikkert. Trening og kamp om førsteplassen i løypa var like hard før som nå.

Andre del av denne historiske dagen foregikk på Bokhotellet Lyngørfjorden der Gotaas tok utgangspunkt i problemstillingen:
Skaper vi glandsbilder av de mange som drog til Amerika?
I mange bøker ble de som drog til Amerika og gjorde det bra, mye omtalt, mens de som havnet i uteliggermiljøet, er lite nevnt.
Hvordan skal vi i lokale bygdebøker behandle dette?
Lederen av vår bokkomité, Knut Engelskjøn, deltok på møtet på Bokhotellet Lyngørfjorden.

Ref. og foto: Anders A Engelskjønn